Stortraktorn har efter bästa bedömning i juli 2016 sexton olika smörjnipplar, enligt följande:
- 3 bak, lyftarmar och justering
- 1 vänster inne, kopplingen
- 1 höger ute, bromsen
- 2 under framtill
- 2 innanför framgallret
- 2 x 2 på hjulen, nav (utsida) samt spindel
- 3 på jordbrukslyften, en under framme och två bak på armarna
Bakom framgallret finns ytterligare saker att titta på. Där hänger bl a en rund burk som renar inkommande luft, och som ska innehålla olja. Luften kommer uppifrån in i burken och tvingas mycket snabbt att byta riktning 180 grader och vända upp igen. Ev partiklar och smuts i luften hamnar då i oljan som med tiden samlar upp all tänkbar skit. Man bör då och då spänna loss burken (tre fästen) och rengöra, samt byta oljan. I burkens övre del finns ett ståltrådsfilter som enligt manualen kan tvättas i bensin eller fotogen.
Bakom luftrenaren sitter ett galler som också samlar upp en hel del smuts, växtdelar mm. Det bör också rengöras. När pappa körde slåttern i juli 2016 var det rejält igensatt och kylarvattnet kokade – kanske också av andra orsaker.
Kylarvätskan skall f ö vara 50% vatten och 50% glykol för att klara vintern. Detta fylls i det svarta locket framför dieseltanken. Tittar man ner där syns några metallbleck. Vi utgår från att man ska fylla så att metallblecken täcks av kylarvätska när motorn är kall. Den expanderar då den är varm och når då betydligt högre upp. Det går mer än fem liter för att fylla från tom (rimligen) tank.
Oljan ska naturligtvis också kollas regelbundet.